Do czego może doprowadzić nienaprawiona usterka chłodnicy w samochodzie osobowym?
Układ chłodzenia to dość prosty, a jednocześnie delikatny system, który znajduje się we wszystkich samochodach osobowych. Jego zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru energii cieplnej, która powstaje w trakcie pracy jednostki napędowej. Dzięki jego pracy możliwe jest nie tylko zachowanie odpowiednich osiągów silnika, ale też wykorzystanie jego ciepła do ogrzania kabiny kierowcy. Do czego może dojść, gdy układ chłodzenia ulegnie uszkodzeniu?
Efekty usterek układu chłodzenia w samochodzie osobowym
Jedną z najłatwiej dostrzegalnych usterek ze stronu układu chłodzenia są pojawiające się wycieki lub ubytki cieczy chłodzącej. Wtedy należy sprawdzić, czy w obrębie chłodnicy nie doszło do rozszczelnienia. Zależnie od rodzaju podzespołu możliwa jest naprawa chłodnicy lub jej wymiana. Zbagatelizowanie usterki może doprowadzić do przegrzania silnika.
Znacznie poważniejszą usterką jest stwierdzenie braku płynu w zbiorniku wyrównawczym i jednoczesny brak wycieku. Najprawdopodobniej przedostaje się do oleju lub komory spalania. W wyniku tego zwiększa się ciśnienie w układzie chłodzenia, a także zmienia się kolor oleju. Jest to bardzo niebezpieczna awaria, która może zakończyć żywot silnika.
Gdy nie dochodzi do przegrzewania silnika, natomiast nie ma wycieku zewnętrznego ani wewnętrznego, wtedy usterka może dotyczyć zabrudzenia chłodnicy. Do układu chłodzącego przedostają się fragmenty owadów, roślin oraz pyły z trasy. Gdy ilość zabrudzeń się zwiększy, wtedy znacznie spadnie wydajność chłodzenia.
Głośna praca wentylatora powinna zwrócić naszą uwagę. Dotyczy to oczywiście jedynie silników z turbodoładowaniem. Jeśli wentylator jest napędzany elektrycznie, wtedy może dojść nawet do awarii jednostki napędowej. Najczęściej jest to efekt zużycia elementu komponentu, takich jak szczotki i termowłącznik.
Gdy zauważymy, którąś z powyższych usterek, wtedy warto zwrócić się do wyspecjalizowanego punktu serwisowego, takiego jak Radiator Service.
Czym może skończyć się bagatelizowanie usterek?
Jednostka, która nie osiąga optymalnej temperatury roboczej, będzie pracowała nieprawidłowo. Przede wszystkim jest to związane z obniżeniem osiągów przy jednocześnie zwiększonym zapotrzebowaniu na paliwo. W przypadku, gdy temperatura jest za niska, wtedy obniżają się również właściwości oleju smarującego, co przekłada się na zwiększone tarcie.
Zbyt wysoka temperatura pracy silnika doprowadza do odkształcania tłoków oraz pierścieni. Utrzymujące się ciepło niszczy znajdujące się w systemie uszczelki. Silnika bierze więcej oleju oraz ma problemy z kompresją.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana