Jak wygląda lakiernictwo samochodowe?
O estetyczności samochodu decyduje lakier. Dlatego wszelkie zarysowania czy uszkodzenia są widoczne i niewskazane. Warto dowiedzieć się, na czym polega lakiernictwo samochodowe oraz jakie są związane z tym koszty. Jakie obowiązki ma lakiernik samochodowy? Jakie są etapy prac i czy lakierowanie jest lepsze od oklejania? Odpowiedzi szukaj w naszym artykule!
Czym się zajmuje lakiernik samochodowy?
Lakiernictwo w Krakowie lub innym mieście sprowadza się do przeprowadzania remontów czy renowacji powierzchni nadwozi aut. Oznacza to malowanie samochodów lakierem. Obecnie lakiernicy pracują w warsztatach samochodowych. Cierpliwość, doświadczenie i precyzyjność to główne cechy dobrego specjalisty od lakiernictwa. Chociaż wygładzaniem nadwozia czy podkładowym malowaniem mogą się zająć mechanicy, do lakierników należy zadanie polakierowania.
Praca w zakresie lakiernictwa samochodowego wymaga kabiny lakierniczej i użycia pistoletu pneumatycznego. Naprawy lakiernicze, uszkodzenia, zarysowania również należą do jego obowiązków. Wymaga się od specjalisty wyrównywania nadwozia w przypadku pofałdowania po naprawie blacharskiej. Stosuje się w tym celu masy uszczelniające i polerowanie.
Przy tego rodzaju uzdatnianiu karoserii wymagane jest wielokrotne lakierowanie. Nierzadko potrzebne są umiejętności demontażu danych elementów auta. Czasem należy je rozdzielić i pozbyć się brudu czy rdzy. W ten sposób zapobiegnie się pobrudzenia lakierem lamp lub siedzeń w samochodzie. Warto wiedzieć, że do najczęstszych problemów, jakie ma lakiernik zalicza się usuwanie insektów, kurzu na przykład z cementu czy plam z wody lub smoły. Powinien być także zdrowy – niewskazane są wszelkie alergie, astmy czy choroby płuc. Poza tym dobrze, aby miał dobry wzrok i wykazywał się ponadprzeciętnymi umiejętnościami manualnymi.
Jakie są etapy lakiernictwa samochodowego?
Zastanawiasz się nad skorzystaniem z usług lakierniczych? Do pierwszego etapu lakierowania samochodowego zalicza się odpowiednie mycie samą wodą. W przypadku części nadwozia z reguły są one instalowane. Mogą być też chronione w ten sposób, by lakier pokrył jedynie właściwe miejsca. Zależnie od typu napraw aplikowana jest nowa warstwa. Wcześniej poleruje się starą powłokę lub ugruntowuje. Stary lakier samochodowy powinien być dokładnie usunięty z użyciem papieru ściernego. Następnie myje się i odtłuszcza powierzchnię, aby nałożyć podkład. Ważne, aby po każdym etapie powłoka schła we właściwej temperaturze. Jest to więc długotrwały proces.
Po zagruntowaniu czas na aplikację bazowego lakieru. Obecnie możliwe jest zastosowanie technik komputerowych do dopasowania odpowiedniego koloru lakieru, tak aby pasował do pozostałych części. Po wygładzeniu powierzchni gruntu nakłada się bazowy kolor jednolicie. Po dokładnym wyschnięciu nakłada się lakier bezbarwny. Tworzy on ostatnią powłokę, która chroni przed czynnikami zewnętrznymi. Ostatni etap to polerowanie.
Lakiernictwo samochodowe czy oklejanie auta?
Lakiernictwo oraz oklejanie pojazdów ma zalety i wady. W przypadku cen droższe są usługi lakiernika samochodowego. Wysokość kosztów zależy od rodzaju samochodu czy lakieru. Są przy tym trwalsze od folii, które co prawda mogą wytrzymać przez lata, ale z czasem mogą się zacząć odklejać. Wpłynie to na estetyczność pojazdu.
Praca w warsztatach samochodowych czy fabrykach aut wiąże się z przeciętnym wynagrodzeniem wynoszącym 2800 złotych. Najniższe wynosiło 1300 złotych, a najwyższe 8100 złotych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana