Różnice między lawetą a przyczepą
Chociaż laweta samochodowa stanowi rodzaj przyczepy, wiele ją różni od typowego pojazdu, jaki mocuje się do haka „zwykłego” auta. Wspomniane rozwiązania charakteryzują się bowiem odmiennym zastosowaniem, budową oraz wymaganymi uprawnieniami (jeśli dochodzi do ich załadunku). Na czym dokładnie polegają wymienione różnice pomiędzy takimi „instalacjami”?
Przyczepa samochodowa to pojazd pozbawiony silnika, który został zbudowany w taki sposób, żeby można było go przymocować do innego pojazdu. Laweta jest z kolei rodzajem przyczepy (o określonym przeznaczeniu), a autolaweta – połączeniem tej instalacji i samochodu. Lawety stanowią także domenę firm transportowych, a przyczepki posiada wiele osób prywatnych. Pierwsze z wymienionych rozwiązań jest zazwyczaj wyposażone w dodatkowe urządzenia, np. specjalne wyciągarki, a drugie – akcesoria, takie jak pasy przytwierdzające wieziony ładunek.
Przyczepy i lawety samochodowe – najważniejsze różnice
Przyczepki są przeznaczone do przewozu różnych rzeczy, np. mebli, poremontowego gruzu czy zboża, jednak zwykle nie nadają się do transportu pojazdów (nie licząc motocykli). W tym celu „wykorzystuje się” bowiem lawety samochodowe, których główne zastosowanie to przewóz aut osobowych, ciężarówek, jednośladów i maszyn budowlanych. Opisywana instalacja musi też mieć specjalnie dobrany samochód (lekkie przyczepy mogą być mocowane do „zwykłych”) i hamulec najazdowy lub pneumatyczny (co nie dotyczy wspomnianego wyżej rozwiązania).
Ciężkie przyczepy samochodowe bywają wykorzystywane do transportu sprzętu stosowanego na placach budowy, ale wymagają wyrobienia dodatkowych uprawnień – kierowca z prawem jazdy kat. B może „obsługiwać” tylko zespół pojazdów, którego DMC nie przekracza 4 250 kg (auto waży tutaj max. 3,5 t, a przyczepka lekka 750 kg). Jak dodają specjaliści z firmy Przyczepy Bold, taka prawidłowość dotyczy także lawet – podobne uprawnienia dają jednak możliwość jazdy z pustą „instalacją”, ponieważ wraz z ładunkiem przewyższono by wartość DMC.
Czym się różni autolaweta od lawety samochodowej?
Jak wspominano już wcześniej, autolaweta to kombinacja lawety z samochodem – pojazd jest wyposażony w kokpit kierowcy, stanowi zatem „samowystarczalne” rozwiązanie (tj. nie trzeba go nigdzie podłączać). Dla porównania, lawetę samochodową przymocowuje się za pomocą zaczepu oraz haka (pierwsze z wymienionych znajduje się przy „doczepce”, a drugie – aucie). Obie „instalacje” służą jednak do tego samego celu: transportu samochodów (zwykle niesprawnych). Istnieją też auto- i lawety wielopiętrowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana