Z jakich elementów składa się instalacja LPG?
Przystosowanie pojazdu do spalania LPG wymaga zastosowania odpowiedniej instalacji. Jej budowa nie jest jednolita: różni się w zależności od generacji, rodzaju silnika oraz sposobu zasilania benzyną. Istnieją jednak elementy, które są obecne w niemal każdej samochodowej instalacji gazowej. Dowiedz się, o jakich komponentach mowa oraz do czego one służą.
Zbiornik gazu wraz z osprzętem
Paliwo gazowe magazynowane jest w zbiorniku gazu. Istnieją dwa ich rodzaje: przystosowane do montażu wielozaworu lub wyposażone w płytę armaturową. Najczęściej montuje się je we wnęce koła zapasowego lub w przestrzeni bagażnika. Zbiornik uzupełniany jest przez zawór tankowania. Umieszcza się go w zderzaku lub pod nim, przy wlewie benzyny bądź w tylnym błotniku. Elementem osprzętu zbiornika jest także wielozawór. Odpowiada on za kontrolę ciśnienia w zbiorniku gazowym oraz umożliwia jego prawidłowe tankowanie. Zabezpiecza też przed niekontrolowanym wypływem paliwa.
Reduktor, filtr fazy gazowej, listwa wtryskiwaczy
Do najważniejszych elementów instalacji LPG (z wyjątkiem systemów V generacji) należy reduktor, zwany też parownikiem. Jego główne zadania to regulacja ciśnienia paliwa gazowego oraz zmiana jego stanu skupienia z ciekłego w lotny. Ponadto parownik LPG zabezpiecza przed wypływem gazu w sytuacji, gdy silnik nie pracuje. Odparowany gaz trafia do filtra fazy gazowej, który dodatkowo oczyszcza paliwo kierowane do listwy wtryskiwaczy. Jej zadaniem jest dostarczanie do silnika dawki paliwa odpowiadającej aktualnemu zapotrzebowaniu. Listwa wtryskiwaczy może być zespolona lub złożona z pojedynczych wtryskiwaczy.
Sterownik elektroniczny i przełącznik rodzaju zasilania
Kluczowym elementem instalacji LPG, których montażem zajmuje się między innymi firma Auto Gaz Śląsk z Katowic, jest sterownik elektroniczny. To mózg, który steruje pracą innych elementów. Połączony jest z poszczególnymi podzespołami instalacji gazowej: czujnikami temperatury i ciśnienia gazu, elektrozaworami i wtryskiwaczami. Sterownik odpowiada za dawkowanie gazu do poszczególnych cylindrów silnika oraz utrzymanie prawidłowych parametrów mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto w kabinie kierowcy znajduje się przełącznik rodzaju zasilania, który służy do przełączania rodzaju zasilania silnika z benzyny na gaz lub odwrotnie. Otwiera i zamyka elektrozawór oraz wyłącza i włącza zasilanie wtryskiwaczy benzynowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana