Jak wygląda prawidłowa praca filtra cząstek stałych DPF?
Filtry cząstek stałych DPF są używane przede wszystkim w samochodach, które zostały wyposażone fabrycznie w silniki wysokoprężne Diesla. Takie filtry służą przede wszystkim do redukcji szkodliwych gazów emitowanych przez rury wydechowe pojazdu, zmniejszając tym samym ich negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Warto dowiedzieć się, jakie są wyznaczniki prawidłowej pracy tego elementu oraz jak należy o niego dbać.
Filtry cząstek stałych DPF – zasada działania
Filtry DPF montuje się w pojazdach z silnikiem Diesla ze względu na tendencje tego typu systemów napędowych do wydzielania dużej ilości spalin o znacznym natężeniu cząstek stałych. Do takich cząstek zalicza się zarówno pyły węglowe, jak i węglowodory aromatyczne, a także tlenki metali. W skład wysokiej jakości filtrów wchodzą gęsto rozmieszczone kanaliki, które skutecznie blokują przedostawanie się nieoczyszczonych spalin do otoczenia. Cząsteczki stałe osadzają się na wspomnianych kanalikach. Cały proces jest dodatkowo wspomagany przez elementy platynowe, a także cząstki tlenku ceru. Filtry cząstek stałych DPF mają możliwość prawidłowego działania tylko wówczas, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach, a w jego obrębie wytwarza się temperatura na poziomie co najmniej 400 stopni Celsjusza. Są to bowiem optymalne warunki do przeprowadzenia z sukcesem procesu wypalania nagromadzonej sadzy. Zwykle dochodzi do tego automatycznie w trakcie szybkiego przemieszczania się przez samochód po drodze szybkiego ruchu. Ze skutecznym oczyszczaniem filtrów znacznie większe problemy mają natomiast pojazdy mechaniczne stosowane głównie do jazdy w warunkach miejskich.
Jak efektywnie dbać o filtry DPF?
O filtry DPF trzeba dbać w szczególny sposób. Tylko wtedy bowiem mogą służyć użytkownikom aut z silnikiem Diesla przez dłuższy czas. W szczególności należy unikać jazdy wyłącznie na krótkich dystansach. Dlatego warto systematycznie urządzać sobie dłuższe wycieczki po rzadko uczęszczanych drogach, na których można rozwinąć większą prędkość. Warto przykładać szczególną wagę do ustawicznej wymiany oleju w silniku. Specjaliści z takich firm, jak REGENERACJA FILTRA CZĄSTEK STAŁYCH DPF-FAP Tomasz Słomiński, zalecają, aby robić to po każdorazowym przejechaniu od 10 do 15 tys. kilometrów. Idealnym rozwiązaniem jest również używanie dodatków do paliwa, które wspomagają proces wypalania sadzy. Filtry DPF można również od czasu do czasu gruntownie przeczyścić, używając w tym celu specjalnego środka do regeneracji wspomnianych elementów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana