Jak naprawić uszkodzoną zabudowę w samochodzie ciężarowym?
Samochody ciężarowe i dostawcze są z reguły intensywnie eksploatowane. Z racji przejeżdżania wielu kilometrów rośnie ryzyko, że zostaną w mniejszym lub większym stopniu uszkodzone w wyniku kolizji, wypadku albo nieostrożnego manewrowania. Ponieważ od utrzymywania ich w ruchu zależy możliwość wykonywania zadań transportowych, wszelkie usterki muszą być usuwane szybko, choć w przypadku zabudów nie zawsze jest to tak proste.
Dlaczego zabudowy aut ciężarowych i dostawczych są tak ważne?
Samochody ciężarowe i dostawcze są wykorzystywane w celu przewożenia ładunku, jednak ze względu na jego różną specyfikę dopasowuje się je do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa przez wykonanie i montaż właściwej zabudowy. Do popularniejszych rozwiązań należą kontenery pozwalające na łatwy przewóz ładunków zpaletyzowanych, stałe skrzynie ładunkowe sprawdzające się przy materiałach o znacznej masie i rozmiarach, skrzynie unoszone, tzw. wywrotki przyspieszające rozładunek towarów sypkich np. kruszyw lub płodów rolnych. Zabudowy mogą też pozwalać na przewóz produktów wymagających utrzymywania obniżonej temperatury – stosuje się wówczas tzw. izotermy – albo utrzymania konkretnego zakresu temperatury i wilgotności co wymaga użycia chłodni wyposażonej w agregat. Zabudowy samochodowe obejmują też często dodatkowe elementy. Poza mechanizmem podnoszącym pozwalającym na kiperowanie dostępne są też żurawie samochodowe tzw. HDS oraz windy samochodowe przydatne przy załadunku palet. Możliwości wykonywania zadań transportowych w przypadku aut ciężarowych i dostawczych zależą więc w dużej mierze od stanu technicznego zabudowy. Ogromnego znaczenia nabiera zatem sprawna naprawa zabudów samochodów ciężarowych, ponieważ skraca czas, w którym auto jest wyłączone z ruchu.
Co naprawia się w przypadku uszkodzenia zabudowy?
Naprawianie zabudów samochodów dostawczych i ciężarowych jest nierzadko bardziej skomplikowane niż przywrócenie pełnej sprawności innym elementom karoserii. Wynika to z faktu, że często są one tworzone na indywidualne zamówienie, przez co w razie większych uszkodzeń trzeba wykonać niektóre elementy od podstaw. W zależności od konstrukcji oraz rodzaju wykorzystanych podzespołów konieczne mogą się okazać prace blacharsko-lakiernicze, a także naprawa układów elektrycznych i hydrauliki. W przypadku, gdy auto jest wyposażone w urządzenie objęte nadzorem UDT, zakład, który prowadzi prace musi posiadać certyfikat, dopuszczający go do takich czynności. Dobrym przykładem jest tu firma AMP Serwis, która oferuje także montaż i sprzedaż elementów zabudów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana